Toisaalta tietty käyttäytyminen on havaittavissa ihan oikeassakin elämässä. Opintojen ohella ja niitä ennen työskentelin monta vuotta kaupan alalla ja ison osan siitä vihreän hypermarketin infopisteessä. Jep, se ihminen, jonka päälle kaikki on hyvä kaataa. Eikä siinä mitään, se ihminen voi olla se ainoa kontakti, jonka kautta sitä livepalautetta pääsee antamaan. Mutta siinä on eroja miten palautetta antaa. Lähdetänkö henkilökohtaisuuksiin, huudetaanko pää punaisena toinen pataluhaksi vai voiko palautteen antaa rakentavasti. Voin paljastaa, että ei ole ihan yksi kerta kun jollekin työtovereista on kyyneleet kihonneet silmiin jostain, mihin ei itse ole voinut vaikuttaa tai olla osallisena.
Saman olen huomannut myös nykyisessä ammatissani. Sähköpostitse annetaan vihaista palautetta, kuitenkaan olematta selvillä asian todellisesta laidasta.
Mutta kolikolla on kaksi puolta ja niin edelleen. Samaan hengenvetoon voin todeta, että palautetta tulee osata myös ottaa vastaan. Sillä nyt ei saavuteta mitään jos vain väitetään vastaan eikä kuunnella asiaa vaan lähdetään toisen tunnetilaan mukaan.
Joissain on tuotu esiin leikkauksen vaikutusta henkilöstä piirtyvään kuvaan, mutta silti voidaan kirjoittaa mitä sattuu. Noh, ainakaan vielä ei mitään kovin törkyä hänestä ole kirjoitettu, enkä yhtään ihmettele. Mutta mielenkiinnolla seuraan millaisia päätelmiä ihmiset tekevät toisesta. Toisaalta tuollainen kokemus myös tuo varmasti ihmisestä uusia piirteitä esiin. Tämä menee hieman samaan luokkaan kuin bloggaajien arvostelu useimmiten nimettömänä. Helposti tunnutaan ajattelevan, että jos ihminen tuo itseään julki, voi hänestä kirjoittaa mitä tahansa. Mielenkiintoinen ilmiö.
Mielestäni sosiaalinen media on selkeästi vaikuttanut ihmisten käyttäytymiseen näissä tilanteissa. Usein kirjoitetaan asioita, joita ei kasvokkain kehdattaisi sanoa. Toisaalta itselläkin on paljon oppimista palautteen antamisesta. Jonkinlainen miellyttämishalu on niin vahva, että rakentavaa palautetta tulee harvoin annettua. Toki työssäni sitä tarvittaessa annan, mutta esimerkiksi ravintolassa en ole ikinä sanonut, että annos ei maistunut tai jotain oli hieman pielessä. Kehunut kyllä olen kun olen hyvää ruokaa saanut. Mihinkäs sitä mitenkään kehittyy, jos ei tiedä kehityksen olevan tarpeen?
Olen puhunut.
Ps. Vuosi sitten oli täälläpäin Suomea hieman talvisempaa, kuten kuvista näkyy.
Liian pitkä teksti... Suoraa palautetta... Ei perusteluja palautteelle... Ja nimettömänä vielä...
VastaaPoistaNoh, onneksi olet tosi anonyymi. Ja onneksi tiedän sun intosi lukemiseen :)
Poista:) asiaa!!
VastaaPoista:) asiaa!!
VastaaPoista:)
Poista