9.3.2019

Äkkilähtö aurinkoon

Hiihtolomalla suuntasimme perheen kanssa kohti aurinkoa ja lähdimme viikon lomalle Cran Canarialle. Mies alkoi jutella lomasta jokin aika sitten ja sovimme katsovamme jos sopiva äkkilähtö tulisi eteen. Viikkoa ennen lähtöä tähdet olivat kohdillaan ja löysimme kriteerit täyttävän loman. Yhden palkkatoman vapaan se vaati, mutta oli sen arvoista.

Maanantaiaamuna lähdimme neljän jälkeen ajamaan kohti lentokenttää ja Las Palmasia. Las Palmasista jatkoimme Bahia Felizin kylään, joka oli oikeastaan hotelliresortti. Suuria suunnitelmia meillä ei matkalle ollut, vaan rentoa olemista. Otimme matkaamme puolihoidin, joten aamupala ja päivällinen olivat hoidettu jo etukäteen. Joitan mahdollisia retkiä olimme katselleet, mutta mitään pitäviä päätöksiä emme niistä olleet tehneet.

Retket hotellialueen ulkopuolelle

Loma kului pitkälti altaalla ja kolmena päivänä kävimme alueen ulkopuolella seikkailemassa. Pienten lasten kanssa tuollainen hotellikeskittymä oli ihan mukava vaihtoehto, se oli melko turvallisen oloinen. Alueella ei ollut kaupustelijoita sun muuta, paikallista liikennettä, taskuvarkaita, siellä oli hyvä liikkua lasten kanssa. Meillä oli matkassa hyväksi havaittu yhdistelmä, pienemmällä matkarattaat ja isommalla potkulauta ja kypärä. Maastossa oli melkoisia korkeuseroja, mutta hyvin selvittiin niistä. Pyörätuolilla on varmasti hankalampaa.

Ensimmäinen retkemme suuntautui Puerto de Moganiin ja sukellusveneelle. Vaikka välimatka ei ollut pitkä, kesti bussimatka Puerto de Moganiin puolitoista tuntia (mitä ei mainittu missään etukäteen) ja se oli lasten kanssa turhan paljon. Puerto de Moganissa pääsimme sukellusveneeseen melkein heti ja pääsimme katselemaan merenalaista maailmaa sukellusveneestä noin 40 minuutiksi. Hieman reissussa oli kaupallinen maku, ja osa merenalaisista nähtävyyksistä eivät tuntuneet aidoilta. Mutta lapsista oli hienoa päästä sukellusveneeseen ja kyllä meillä aikuisillakin mukavaa oli.

Toinen retkemme Palmitos Parkin eläinpuistoon. Suuntasimme puistoon heti sen auettua ja aikaa meillä taisi kulua viitisen tuntia. Eikä tuohon aikaan sisältynyt ruokailua. Puisto oli kyllä mahtava! Lämmin suositus sille, meidän mielestä täällä sai enemmän vastinetta rahoilleen kuin sukellusveneellä. Lapsiperheen näkökulmasta täällä oli helppoa. Vessoja oli koko alueella ja ne olivat siistejä. Koko puistossa oli helppo kulkea, täälläkin mentiin rattailla ja potkulaudalla. Omat eväät ja ehdottomasti vesipullot kannattaa varata mukaan. Puistosta saa ostettuakin, mutta hinnat ovat korkeat.

Palmitos Parkista löytyi eläimiä moneen lähtöön. Eläinten lisäksi puistosta löytyi orkideatalo sekä perhostalo (ovathan perhoset tietenkin eläimiä). Puistossa järjestetään erilaisia eläinnäytöksiä, jotka ovat aikataulutettu mahtavasti! Ensimmäisestä näytöksestä lähdimme rauhallisesti eteenpäin ja olimme juuri sopivasti seuraavalla näytöksellä. Hetken istuskelimme paikoillamme ja söimme mehujäät. Ja sama toistui seuraavan näytöksen kohdalla (ei tosin mehujäitä tässä kohtaa).

Kolmas retkemme suuntautui hiekkadyyneille. Taksilla pääsee ihan dyynien viereen, vain pieni kävelymatka laatoitettua tietä. Dyynit olivat meidän aikuisten mielestä upeat ja lasten mielestä aivan mahtava leikkipaikka! Hiekka on silkinpehmeää ja lapset hyppelivät hiekassa kuin lumikasoissa. Dyyneiltä laskettiin mäkeä alas, kierittiin ja kiivettin. Välillä hieman jalat upposivat syvemmälle ja hiekka liukui jalkojen alta pois. Dyynien jälkeen me tytöt jäätiin ostoskeskukselle kiertelemään kun pojat menivät pelaamaan minigolfia pojan toiveesta.